در رابطه با موقعیت آسانسورها و سرسراها یا لابی، به علت اینکه سرعت و تعداد آسانسورها برای افرادی که از آن استفاده مینمایند از اهمیت بالایی برخوردار است، توصیه ما بر این است که آسانسورها 15 درصد جمعیت ساختمان را در زمان 5 دقیقه جابه جا کنند. چون سازما نها، ساختمانهایی را میطلبند که تغییر در تعداد کارکنان و انجام وظایف آنها را بتوان به آسانی تغییر داد و قسمتهای ساختمانی عملکردهای مختلف خود را جوابگو باشند. برای ساختمانی که دارای مساحتی بالغ بر 10000 متر مربع میباشد، آسانسورهای جداگانهای برای حمل کالا و مواد میتواند استفاده شود. اجرای کفپوش دفتر کار با استفاده از چوب نیز یکی از انتخابهای هوشمندانه برای دیزاین اتاق کار میباشد. سبک صنعتی همان طور که از نام آن بر ماید، سبکی در معماری داخلی اداری است که در آن سعی در شبیهسازی و الهام از محیطهای صنعتی را داریم. صفحات خورشیدی استفاده شده روی سقف و نمای این ساختمانها میتواند در فراهم کردن کل یا قسمتی از انرژی استفاده شدهی ساختمان مؤثرباشند. همچنین نمای یک ساختمان اداری معرف نوع کاربری و فعالیت آن می طراحی داخلی اداری کلاسیک باشد. هنگامی که افراد وارد یک ساختمان یا یک دفتر اداری میشوند بایستی در آنجا احساس آرامش و راحتی نمایند.
سیستم بسته اداری نیز به محیطهایی می گویند که به وسیلهی دیوارهای جدا کننده و به شکل اتاقهای مستقل ساخته شدهاند. قفسه بندی: ذخیره سازی میتواند به شکل فردی، گروهی یا عمومی انجام شود که تعداد و نوع آن وابسته به واحد و بخش کاری مربوطه میباشد. اندازه اتاقهای تیمی یا گروهی به تعداد افراد استفاده کننده، ترکیب بندی مبلمان و تجهیزات و نوع فضاهای ملاقات و گردهمایی وابسته است. استفاده از مبلمان اداری مناسب علاوه بر زیبایی محیط راندمان کاری کارکنان را افزایش می دهد. تهویه مناسب این فضاها به منظور ممانعت از باقی مانده بوی غذا در داخل ساختمان و محیط پیرامون از اهمیت بالایی برخوردار است. این ساختمان قبل از بازسازی ، یک تورفتگی داشت که دست نخورده باقی مانده و به محل استراحت و قرار دادن کاناپه تبدیل شده. عمقهای کمتر از 15 متر به منظور تهویه طبیعی مطلوبتر مورد استفاده قرار میگیرد. دیوارهای آکوستیک از ورود هر گونه سر و صدا به داخل دفتر کار جلوگیری میکنند. در حالت کلی باید طراحی دکوراسیون دفتر کار مدیریت و سایر بخش ها را به گونه ای انجام داد تا در افزایش انرژی و بازدهی و احساس آرامش کارکنان تاثیر مثبت داشته باشد.
بنابراین با استفاده از بافتها، الگوها و رنگهای مختلف میتوایند یک اتاق ساده و کسل کننده را به آسانی پیچیده و جذاب و دل انگیز کنید. همانطور که میدانید، رنگهای گرم و تیره برای دکوراسیون اداری کلاسیک مناسب هستند و در طراحی داخلی اداری مدرن، معمولا از رنگهای سرد و طبیعی استفاده میشود. میز و صندلیها از امکانات لازم برای اتا قهای ملاقات میباشند که در جلسات غیررسمی از مبل راحتی استفاده شده و از صندلیهای استراحت با میزهای کوتاه جهت کارهای دفتری استفاده میشود. در اتاق کارتان، کنسول داشته باشید، چرا که هم اتاق را شیک می کند و هم جای مناسبی برای قرار دادن وسایل اضافه و خلوت کردنِ اتاق است. در صورت استفاده از محصولات نادرست یا در صورت تنظیم نادرست یا قرار دادن اشتباه آن ها ، ممکن است افرادی که از آن استفاده می کنند ، دچار خستگی ، استرس و حتی آسیب شوند . همچنین اگر مشتری و ارباب رجوع مجبور به انتظار برای انجام کار خود باشند، منتظر ماندن در فضایی بی روح و سرد، خستهکننده خواهد بود. زیاد مشاهده میشود. بخصوص در طراحی دفتر وکالت اگر قفسه یا فایل در دفتر کار وجود داشته باشد؛ نظم بر تمام محیط حکمفرما است. وجود انرژی در محیط اداری و اتاق کار الزامی است پس چه خوب است با استفاده از تزیین دفتر کار با گل با کمترین هزینه این کار را انجام دهید و از آن لذت ببرید.
اغلب ایستگاههای کار سیار از مبلمان هایی برخوردارند که میتوانند نیازهای مختلف را تأمین کنند. اگر به دنبال تقسیم فضا به بخش هایی هستید که بتواند حریم خصوصی ایجاد نماید استفاده از پارتیشن های ام دی اف با ایجاد دید محدود گزینه ای مناسب برای این کار است. اگر میخواهید برای مراجعین صندلی تهیه کنید دقت کافی را داشته باشید که صندلی باید به گونهای انتخاب شود که مراجعه کننده بتواند چندین ساعت با آرامش روی آن بنشیند. اگر نشاط و زندگی را وارد اتاق کارتان کنید، اصلاً دلتان نمی خواهد از اتاق خارج شوید. جانمایی درست کانتر یا میز منشی هم از نکاتی است که نباید از آن غافل شد.
بهتر است نمای ساختمان اداری با در نظر گرفتن اقلیم، مصالح در دسترس، امکانات ساخت و فرهنگ هر منطقه طراحی و پیاده سازی شود. در میان ساعاتی که در حال کار کردن هستید، تایم هایی را برای استراحت خود در نظر بگیرید. تجهیزات و مبلمان در اندازهها و فرمهای مختلف برای کارکنان فراهم میشود و نوع آن به وظیفه و کار فرد وابسته است. به بیان دیگر هنگامی که می خواهید یک پروژه طراحی داخلی اداره را به یک تیم معماری بسپارید، بهتر است با در نظر گرفتن تمامی جزئیاتی که در بخش قبلی ذکر شد از حرفهای بودن تیم اطمینان حاصل کنید. بهتر است فضاهایی جداگانه برای آقایان و خانمها در کنار هم تعبیه شود و در صورتی که این فضا نزدیک وضوخانه باشد میتواند کارایی مناسبتری داشته باشد. سیستم باز اداری به فضاهایی گفته میشود که به وسیلهی جداکنندههای سبک از هم یکدیگر شدهاند. در مجموع ساختمانهای اداری از فضاهای اصلی، فضاهای پشتیبانی، خدمات و مسیرهای گردش تشکیل شدهاند.
طراحان داخلی و طراحان مبلمان و لوازم اداری، خلاقیت خود را اثبات کرده اند. نمای داخلی شرکتها که به جز کارمندان شامل مبلمان اداری، میز مدیریت، میز کارشناسی، صندلی مدیریت، صندلی کارشناسی و… به این ترتیب میتوانیم با یک پارتیشن اداری مدولار نمای آزار دهنده را به فضاها محدود کنیم یا یک اتاق بزرگ را به قسمتهای مختلف تقسیم کنیم. از مهم ترین نکاتی که در طراحی تجاری و اداری باید به آن توجه شود، اسکلت ساختمان و نمای آن است. از مزایای نورپردازی در دکوراسیون اداری می توان به بزرگ نمایی و یا کوچک نشان دادن محیط به وسیله نور اشاره کرد، همچنین کوتاه نشان دادن و بلند نشان دادن یک شی و یا مکان نیز از دیگر خصوصیات مهم نورپردازی می باشد. از بین اصول طراحی داخلی اداری می توان به تهیه مبلمان، نورپردازی و فضاسازی و … از میان موضوعات در طراحی ساختمان اداری میتوان به مسائلی مانند، محل ورودی ساختمان اداری، راحتی شرایط کار، ایجاد چشم انداز مناسب و فضای سبز و تهویه مناسب اشاره نمود. بخش های خدمات اصلی اداری، دارای تجهیزات نوشتاری، تکثیر، چاپ، فتوکپی و کامپیوترهای شخصی. مبلمان این بخش و ایستگاه کار آن از استاندارد ویژهای برخوردار است.
ساختمان اداری مدرن سفیران از “مهسا مجیدی” در طبقه ششم یک ساختمان 24 واحدی، از یک جعبه شیشه ای ساده تشکیل شده که حتی جزئیات ساده curtain wall در نمای آن حل نشده است. تصویر زیر نمای یک ساختمان اداری را نشان میدهد. یک نورپردازی مناسب باید بتواند متناسب با نیاز هر بخش عمل کند. انتخاب رنگ نور مناسب و همچنین تنظیم شدت نور دو عامل مهم در نورپردازی طراحی داخلی فضای اداری هستند. امروزه میتوان گفت حوزه کاری ارتباط مستقیمی با رنگ انتخابی برای فضای اداره دارد. در ایستگاههای کار اگر از میزهای مشترک استفاده میشود، ارتفاع سطوح برای افراد به سختی تنظیم میشود چون دو نفر که ارتفاع قد متفاوتی با هم دارند حتماً نباید از سطوح کاری که ارتفاع یکسانی دارند استفاده نمایند. اگر شما در محیطی کار می کنید که پنجره دارد، بهتر است که این پنجره را با پرده های کلاسیک و سلطنتی بپوشانید و فضای بی نظیری را خلق کنید.
هنگامی که به طراحی داخلی واحد اداری می اندیشید چه چیز هایی در ذهن شما تداعی می شود؟ اما قبل از هر چیزی بیایید ببینیم طراحی داخلی به چه معناست و چرا طراحی داخلی یک محیط اداری از اهمیت زیادی برخوردار است. پلان آپارتمان باید در مرحله اول کار حرفه ای طراحی شده باشد و در شیت بندی معماری به شکل کاملا مشخص برای کارفرما توضیح داده شود تا اصلاحات مورد نیاز قبل از اجرایی شدن پروژه انجام شوند. در این مرحله همچنین می توانید از گروه های طراحی کمک بگیرید. از سویی دیگر ساختمان اداری باید به گونهای ساخته شود که دسترسی برای کلیهی مراجعین خود از جمله معلولین به آسانی صورت گیرد تا افراد عادی و معلولین بتوانند با فراغ بال در محیط اداری به انجام امور خود بپردازند. مبلمان راحتی، میز و صندلی برای ملاقات کنندگان فراهم میشود و غرفه یا سکو جهت نمایش کتاب، مجله، پوستر و آثار هنری به کار برده میشود میشود. بازسازی نمایندگی بیمه البرز با در نظر گرفتن زمینه های هنری و تبلیغاتی و استفاده بهینه از فضا توسط استودیو طراحی چارسو انجام شده است. در صورتی که سبک مدرن بیشتر به نفع مشتری بوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفهتر است.
فرقی نمی کند داخل خانه کار می کنید یا بیرون از خانه، در هر صورت، اتاق کار شما باید به گونه ای باشد که انرژی و خلاقیت شما را افزایش دهد؛ در واقع، دکوراسیون اتاق اداری شما باید آن قدر دلنشین و زیبا باشد که دلتان بخواهد تمام روز در آن بنشینید و به کار بپردازید. رستورا ن و چای خانه در ساختمان اداری: این بخش محیطی مناسب برای خوردن، ملاقات و گفت وگو، استراحت و کارهای فردی را فراهم میآورد. برای نمونه ابتدا به این پرسش پاسخ دهید که آیا قرار است به صورت مرتب و روزانه با ارباب رجوع سرکار داشته باشید و یا شرکت شما یک شرکت خصوصی است که صرفا کارمند ها در آن مشغول به فعالیت هستند. طراحی دکوراسیون اداری مناسب دارای اهمیت نسبتا بالایی است چرا که شما و کارمندان تان، زمانی که در فضایی مناسب قرار داشته باشید، راحت تر و با روحیه بالاتری میتوانید به کارهایتان رسیدگی کنید و احساس خستگی و کلافگی کمتری خواهید داشت. زمانی که گفته میشود اتاق کار و محیط کاری صرفا استفاده از یک میز و صندلی اداری نیست. ترکیب بندی قفسهها، کشوها و کمدها به منظور ذخیره سازی در طراحی از اهمیت فوق العاده برخوردار میباشد.
مرکز منابع: در محیطهای اداری کتابخانه و مرکز اسناداز اهمیت فوق العاده ای برخوردار است به گونهای که جهت به کار گیری در امور تحقیقاتی به مثابه سیستم مغزی آن است که میتواند به شکل مرکز اطلاعات و ذخیره سازی الکترونیکی هم موجود باشد. در شکل زیر میتوانید پلان و برش یک میز پذیرش را مشاهده نمایید. در این مقاله، ایده هایی را جهت طراحی اتاق کاری شیک و زیبا، بیان خواهیم کرد. فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب تغییر مسیر انجام امور کاری و پروسههای ساختمانی در قیاس با قبل شده است. ساختمانی که دارای طرح مطلوبی میباشد کارایی کارمندان را بهبود میدهد و هم چنین یک ساختمان اداری مناسب بایستی جهت پیش بینیهای آینده انعطاف پذیری لازم را داشته باشد. مشکلی که بیشتر طراحان نیز در دکوراسیون فضای اداری با آن دست و پنجه نرم می کنند کمبود فضا و گاهی نقص های ساختمانی نظیر دیوارها و ستون های زائد است.