“در مقیاس 1 تا 5، چقدر از ظاهر سینه های خود راضی هستید؟” برای تقریباً 40٪ از زنان پس از بازسازی سینه، ادراک در مقایسه با رتبه بندی توسط ناظران شخص ثالث به طور قابل توجهی بهتر یا بدتر است. یک مطالعه را به پایان می رساند در شماره جولای جراحی پلاستیک و ترمیمی®، مجله پزشکی رسمی انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS).
بر اساس گزارش گراهام اس. شوارتز، جراح عضو ASPS، دکتر گراهام اس. شوارتز، از کلینیک کلیولند و همکاران، این رتبه بندی های “ناهمخوان” از نتایج زیبایی پس از بازسازی سینه با تفاوت در زمینه های کلیدی کیفیت زندگی (QoL) مرتبط است. دکتر شوارتز میگوید: «یافتههای ما نشان میدهد که ادراک زنان از نتایج زیباییشناختیشان ممکن است تحت تأثیر رضایت در زمینههای دیگر، مانند بهزیستی روانی، جسمی و جنسی قرار گیرد».
بینش جدید در مورد رضایت بیمار پس از بازسازی سینه
پیامدهای گزارش شده توسط بیمار معیار اصلی موفقیت بازسازی سینه پس از ماستکتومی برای سرطان پستان است. با این حال، ادراک زنان از نتایج بازسازی سینه بسیار متفاوت است و ممکن است تحت تأثیر عوامل روانی، فیزیکی یا عوامل دیگر باشد. مشاهدات شخص ثالث توسط ارزیابهای مستقل راهی برای “تفکیک ارزیابی زیباییشناختی پستان از [patient’s] به گفته نویسندگان، تجربه شخصی و زیسته.
در مطالعه جدید، 147 زن نتایج زیبایی شناختی خود را پس از بازسازی سینه با استفاده از یک پرسشنامه معتبر (BREAST-Q) ارزیابی کردند، که همچنین فاکتورهای کیفیت زندگی را در چندین حوزه ارزیابی کرد. رتبهبندی بیماران با رتبهبندیهای مستقل توسط هیئتی از ناظران شخص ثالث (شامل جراحان پلاستیک و دانشجویان سال آخر پزشکی)، بر اساس عکسهای پس از بازسازی با استفاده از ارزیابی استاندارد (مقیاس زیبایی سینه معتبر یا VBRAS) مقایسه شد.
برای 63 درصد از زنان، رضایت از نتایج زیبایی شناختی آنها با رتبه بندی های مستقل مطابقت دارد. با این حال، 19٪ از زنان نتایج زیبایی شناختی خود را کمتر از ناظران شخص ثالث ارزیابی کردند – برای این گروه، میانگین امتیاز رضایت از سینه ها 3 در مقیاس 5 درجه ای بود. 18 درصد باقیمانده از زنان نتایج خود را بالاتر از ارزیاب های مستقل ارزیابی کردند: میانگین امتیاز 4 از 5.
هنگامی که محققان به سایر پاسخهای BREAST-Q نگاه کردند، تفاوت در رتبهبندیهای زیباییشناختی به نمرات چندین حوزه کیفیت زندگی مرتبط بود. زنانی که رتبهبندی نامتناسب سینهشان بالاست، سطوح بالاتری از سلامت روانی، جسمی و جنسی را گزارش کردند. در مقابل، زنان با رتبهبندی «ناهمخوان پایین» نمرات پایینتری در همان سه حوزه کیفیت زندگی داشتند.
عدم تطابق نه تنها به ظاهر سینه، بلکه به رضایت از شکم و نتیجه کلی مربوط می شد. در مقابل، رتبهبندیهای نامتجانس با عوامل بیمار مانند سن یا شاخص توده بدنی ارتباطی نداشت. یا عوامل بالینی مانند نوع و زمان بازسازی سینه یا استفاده از درمان های کمکی (شیمی درمانی و/یا پرتودرمانی) علاوه بر ماستکتومی.
از آنجایی که زنان بیشتری پس از ماستکتومی برای سرطان سینه تحت بازسازی سینه قرار می گیرند، تمرکز فزاینده ای بر رضایت و نتایج بیماران وجود دارد. طبق آمار ASPS، در سال 2020، جراحان عضو ASPS بیش از 138000 عمل بازسازی سینه را انجام دادند.
این مطالعه بینش جدیدی در مورد تغییرات در نتایج گزارش شده توسط بیمار پس از بازسازی سینه ارائه می دهد. محققان می نویسند مانند مطالعات قبلی، “یک سینه از نظر زیبایی شناختی رضایت بیمار را تضمین نمی کند.” ارتباط با عوامل کیفیت زندگی “اهمیت ویژگی های روان سنجی را در رضایت پس از عمل نشان می دهد.”
دکتر شوارتز و همکارانش نتیجه می گیرند: “نتایج ما بر تصمیم گیری مشترک بین بیمار و پزشک در مراحل برنامه ریزی قبل از عمل تاثیر می گذارد.” “ارزیابی یک بیمار با عملکرد روانی-اجتماعی، جنسی یا جسمی پایه پایین… ممکن است نیاز به بحث بیشتر در مورد انتظارات از نتایج پس از عمل داشته باشد.”
دکتر شوارتز می گوید: “مطالعه ما در تلاش ما برای استفاده از دو ابزار معتبر – BREAST-Q و VBRAS – برای بررسی این شکاف در درک بین بیماران بازسازی سینه و اشخاص ثالث منحصر به فرد است.” ما همچنین امیدواریم رویکرد ما راه جدیدی را برای مطالعه نابرابری در ادراک در بسیاری از روشهای جراحی پلاستیک باز کند.»
جراحی پلاستیک و ترمیمی® توسط منتشر شده است ولترز کلوور.
اینجا کلیک کنید برای خواندن “زیبایی در چشم بیننده است: عوامل موثر بر تفاوت در برداشت ها از نتایج زیبایی شناختی بازسازی سینه”
مقاله: “زیبایی در چشم بیننده است: عوامل موثر بر تفاوت در ادراک از نتایج زیبایی شناختی بازسازی سینه” (doi: 10.1097/PRS.0000000000009254)
درباره ولترز کلوور
ولترز کلوور (WKL) یک رهبر جهانی در اطلاعات حرفه ای، راه حل های نرم افزاری و خدمات برای پزشکان، پرستاران، حسابداران، وکلا و بخش های مالیاتی، مالی، حسابرسی، ریسک، انطباق و بخش های نظارتی است. ما هر روز با ارائه راه حل های تخصصی که دانش عمیق دامنه را با فناوری و خدمات پیشرفته ترکیب می کند، به مشتریان خود کمک می کنیم تا تصمیمات حیاتی بگیرند.
Wolters Kluwer درآمد سالانه 2020 را 4.6 میلیارد یورو گزارش کرد. این گروه در بیش از 180 کشور به مشتریان خدمات می دهد، در بیش از 40 کشور فعالیت دارد و تقریباً 19200 کارمند در سراسر جهان دارد. دفتر مرکزی این شرکت در Alphen aan den Rijn، هلند است.
Wolters Kluwer فناوری بالینی قابل اعتماد و راهحلهای مبتنی بر شواهد را ارائه میکند که پزشکان، بیماران، محققان و دانشجویان را در تصمیمگیری مؤثر و نتایج در سراسر مراقبتهای بهداشتی درگیر میکند. ما از اثربخشی بالینی، یادگیری و تحقیق، نظارت بالینی و انطباق، و همچنین راه حل های داده پشتیبانی می کنیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد راه حل های ما، مراجعه کنید و ما را دنبال کنید لینکدین و توییتر @WKHealth.
برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید www.wolterskluwer.com، و ما را دنبال کنید توییتر، فیس بوک، لینکدین و یوتیوب.
منبع: https://www.plasticsurgery.org/news/press-releases/womens-satisfaction-after-breast-reconstruction-varies-with-quality-of-life-ratings